První aplikace stlačeného vzduchu
Skladování a tlumení pulzací
První vědomé použití síly ve vzduchu se k nám přenáší z řeckého Ktesibiosu (přibližně 285 až 222 př. N. L.). Postavil vodní orgán a stlačený vzduch použil ke skladování a ke snížení výkyvů.
Skladování energie
Další vlastnost stlačeného vzduchu, skladování energie, použil Ktesibios pro svůj katapult. Řecký katapult generoval napětí pomocí vzduchu stlačeného ve válci, který odhodil projektily pryč.
Rozšiřování a práce
V prvním století našeho letopočtu. Alexandrijský mechanik Heron věděl, jak automaticky otevřít dveře chrámu, zatímco oheň hořel na oltáři uvnitř budovy. Tajemství spočívalo v expanzi horkého vzduchu k vytlačování vody z jedné nádoby do druhé. Možnost dělat práci změnou klimatizace Heron přinejmenším nevědomky poznal.
Stlačený vzduch jako výkonový zesilovač
Zesílení výkonu
Teprve v 17. století se řada vědců zabývala zásadami používání stlačeného vzduchu. V roce 1663 publikoval Blaise Pascal své znalosti o zesílení výkonu tekutinami (hydraulikou), které lze použít také na technologii stlačeného vzduchu. Zjistil, že síla jednoho muže, která se vzdala jednoho otvoru uzavřené nádoby na vodu, způsobila sílu 100 mužů na jiném otvoru, který byl stokrát větší než jeho velikost.
Stlačený vzduch jako dopravní prostředek
Přeprava těl potrubím
Pneumatická doprava
V návaznosti na Herona popsal francouzský fyzik Denis Papin v roce 1667 možnost transportu těl trubkami. Využil nízký tlakový rozdíl v potrubí. Zjistil, že na tělo v této trubici se generují síly. Tím byla rozpoznána aplikační výhoda vysokých pracovních rychlostí vzduchem. Tím Papin položil základ pro technologii pneumatických dopravníků.
Pneumatické brzdy na železnici kolem roku 1870
Pneumatické brzdy
Přenos síly
Železnice byly poháněny stlačeným vzduchem již v roce 1810. V roce 1869 představila společnost Westinghouse svoji pneumatickou tlakovou brzdu. Jeho brzdový ventilátor následoval o tři roky později. V tomto systému byly brzdy uvolněny přetlakem. To znamená, že pokud tlak selže, např. při prasknutí hadice je dosaženo plného brzdného účinku.
Poprvé zde byla použita možnost bezpečného chování.
Brzdový systém založený na tom se dodnes používá jako brzda nákladního vozidla.
Pneumatická trubice
Přeprava stlačeným vzduchem
Myšlenka na železnice poháněné stlačeným vzduchem nebyla zapomenuta. V roce 1863 založili Latimer Clark a inženýr Rammel malou pneumatickou železnici v Londýně. Malé vozy jezdily úplně v hnací trubce. Byly určeny k přepravě poštovních pytlů a balíků. Tato železnice byla mnohem obratnější než těžké atmosférické železnice z roku 1810. To nakonec vedlo k vývoji pneumatické trubice.
Výsledkem bylo vytvoření sítí pneumatických trubek v Berlíně, New Yorku a Paříži. Pařížská síť dosáhla svého největšího rozsahu v roce 1934, a to 437 km. I dnes lze pneumatickou trubku nalézt ve větších průmyslových podnicích.
Pneumatický vrták při stavbě tunelu
Pneumatické nářadí
Přeprava energie
Když byl v roce 1857 postaven tunel přes Mont Cenis, byla k opracování skály použita nová technologie tlakového kladiva. Od roku 1861 se k postupu tunelu používaly vrtačky s pneumatickým pohonem, které byly u dvou vchodů do tunelu zásobovány stlačeným vzduchem kompresory. V obou případech byl stlačený vzduch transportován na velké vzdálenosti.
Když byl tunel v roce 1871 prolomen, bylo na obou stranách více než 7000 metrů potrubí. Poprvé tak byla prokázána přenositelnost energie jako výhoda stlačeného vzduchu a byla oznámena široké veřejnosti. Výsledkem byly stále výkonnější a všestrannější nástroje na stlačený vzduch.
Stanice stlačeného vzduchu v Paříži 1888
Sítě stlačeného vzduchu
Centrální výroba stlačeného vzduchu a přenos signálu
Zkušenosti s manipulací se sítěmi přívodu stlačeného vzduchu a vývoj výkonnějších kompresorů vedly k tomu, že Paříž do stok dostávala síť stlačeného vzduchu. V roce 1888 byl uveden do provozu s výkonem centrálního kompresoru 1500 kW. V roce 1891 byl instalovaný výkon již 18 000 kW.
Rozsáhlý úspěch sítě stlačeného vzduchu byl založen mimo jiné na vynálezu hodin, které jsou každou minutu spouštěny impulzem z kompresoru